Dünya

Gıda ihracatının lideri olan hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar sektörü, 2024 yılında 14 milyar dolarlık ihracat hedefliyor.

Ege Bölgesi’nin hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar ihracatı 10 yılda 3 kat artarak 1 milyar 68 milyon dolara ulaştı.

Türkiye’nin gıda ürünleri ihracatının yüzde 48’ini tek başına gerçekleştiren hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar bölümü, 2023 yılını 12,4 milyar dolarlık ihracatla geride bıraktı. 2024 yılı için 14 milyar dolarlık ihracat hedefi belirledi.

Ege İhracatçı Birlikleri’nde düzenlenen basın toplantısında konuşan Ege Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Muhammet Öztürk, Ege Bölgesi’nden 2024 yılında 1,2 milyar dolarlık ihracata ulaşmak için yoğun bir pazarlama takvimi oluşturduklarını belirtti.

Türkiye genelinde ihracat 2, Ege Bölgesi’nde 3 katına çıktı

Hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar bölümünün Türkiye genelinde 10 yıl önce 6,7 milyar dolar ihracat yaptığını, 2023 yılında ihracatını yaklaşık 2 kat artırarak 12,4 milyar dolara ulaştığını aktaran Öztürk, “10 yılda 2 kat artış” dedi. Yıllar bu dönemde yaşanan siyasi ve ekonomik sorunları yansıtıyor.” Şartlar dikkate alındığında şubemizin başarısının önemli bir göstergesidir. Ege Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliğimiz 10 yılda ihracatını 360 milyon dolardan 1 milyar 68 milyon dolara çıkardı. “AYB çatısı altındaki 12 ihracatçı birliği arasında ihracat sıralamasında 10 yıl önce 8’inci sıradayken bugün 5’inci sıraya yükseldik” dedi.

Bitkisel yağlar, evcil hayvan gıdaları destekli ihracat

Ege Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin 2023 ihracat performansının sektörel kırılımı hakkında da bilgi veren Öztürk, sözlerini şöyle sürdürdü; “En çok ihracat yaptığımız alt segmentimiz 476 milyon dolarla bitkisel yağlar sektörü olurken, yağ sektörü ihracatını yüzde 32 artırdı. kağıt hamuru, hayvan yemi ve evcil hayvan gıda endüstrisi 162,5 milyon dolarlık ihracatla ikinci sırada yer aldı. Bu segmentimiz 10 yıllık dönemde yüzde 2 bin 428 gibi rekor bir artış yakaladı. Evcil hayvan maması bölümünde ise Türkiye ihracatının yüzde 60’ının Ege Bölgesi’nden yapılması bizim için bir başka gurur kaynağı oldu. Son yıllarda hız kazanan yaş gıda yatırımlarının devreye girmesiyle cari açığımızın olduğu bu branşta cari açığı en kısa sürede kapatacağımızı düşünüyoruz. Birliğimiz bünyesinde en çok ihracat yaptığımız üçüncü alt branşımız ise geçen yıla göre yüzde 4 bin 592 değer artışıyla 93,2 milyon dolar oldu. ihracat sayısına ulaştı tahıl endüstrisi oldu. “Tahıl alt fasılımızda artışın en önemli kaynağı mısırdır.”

Yağlı tohumlar branşında 84,3 milyon dolar, Çikolatalı şekerleme ürünleri 83,3 milyon dolarlık ihracat yaptığını paylaşan Lider Öztürk, “İhracatımız sırasıyla; 50 milyon dolarla Tahıllardan yapılan ürünler ; 49 milyon dolarla Yiyecek Hazırlamaları ; 26,1 milyon dolarla Freze Ürünleri ; 25 milyon dolarla Baharat; 12,1 milyon dolarla Şekerleme Ürünleri; 1,6 milyon dolarla baklagiller“İhracat gerçekleşti” dedi.

Ege’de Cezayir ve Türkiye’de Irak en çok ihracat yapılan ülkelerdir.

Ege Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği üyelerinin 2023 yılında 157 ülkeye ihracat yaptığını belirten EHBYİB Başkanı Muhammet Öztürk, 102,3 milyon dolarlık ihracatla Cezayir’in ilk sırada yer aldığını belirtti. Öztürk, “Cezayir’i 77,8 milyon dolarla Rusya, 74,5 milyon dolarla Libya, 69 milyon dolarla İran ve 62 milyon dolarla Cibuti takip etti. Türkiye geneline bakıldığında hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar ihracatında ilk 5 ülke Irak, ABD, İran, Suriye ve İtalya’dır. “Türkiye genelinde ihracat yaptığımız ülke sayısı 219’a ulaştı” diye özetledi.

Lider Öztürk, hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve ürünler bölümünün 2023 ve 2024 yılında ihracatı artırmaya yönelik yürüttüğü projeler hakkında da bilgi verdi. Türk Gıda İhracatçıları (TGİ) olarak pazarlama faaliyetlerine hız kesmeden devam edeceklerini belirtti.

Öztürk, TGI olarak 2024 yılında Birleşik Arap Emirlikleri, Japonya, ABD, Rusya ve Fransa başta olmak üzere uluslararası fuarlara katılarak tanıtım yapacaklarının altını çizerek, şöyle devam etti; “2024 yılında TGİ markamızla katılacağımız fuarlar arasında yer alan ve dünyanın en büyük gıda fuarları olan Gulfood Dubai, Foodex Japan, Summer Fancy Food, World Food Moskova, Sial Paris fuarlarına katılacağız.”

2 TURQUALITY ve 1 URGE Projesi geliyor

Ege İhracatçı Birlikleri bünyesindeki 6 gıda birliğinin ortaklığında “Türk Lezzetleri” isimli ABD Turquality projelerinin başarıyla devam ettiğini kaydeden Öztürk, “Ege İhracatçı Birlikleri bünyesinde gıda sektöründe faaliyet gösteren ihracatçı firmalarımızın katılımıyla Avrupa Birliği’nin Yeşil Anlaşma çerçevesinde ortaya koyduğu stratejiye uygun üretim yöntemleri geliştireceğiz.” Üretimde ve üretimde sürdürülebilirliğin sağlanması amacıyla “Gıda Sürdürülebilirliği UR-GE Projesi”ni yürütüyoruz. Gelecek nesillere daha yaşanabilir bir dünya bırakmak için bu projeye katılan ihracatçı firmalarımızla çalışmaya devam ediyoruz. Öte yandan 2023 yılında Ege Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği olarak bölümümüzün uluslararası rekabet gücünün artırılması hedefiyle 15 firmanın katılımıyla URGE Projesi’ni başlattık. 2024 yılında bu proje kapsamında gerçekleştireceğimiz ihtiyaç analizi doğrultusunda belirleyeceğimiz hedef pazarlara yönelik fuarlar, ticaret heyetleri ve sektörel heyet çalışmalarımız olacak. 2024 yılında Kesim Komitemiz bünyesinde ortak tanıtım faaliyetleri yürüteceğimiz “Şekerleme ve Pastacılık Ürünleri Turquality Projesi”ne katılarak ABD, Kanada ve Meksika hedef pazarlarında şubemizin tanıtımını yapmayı planlıyoruz. Türkiye genelinde Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Ürünler bölümündeki tüm derneklerin katılımı. “Öte yandan bölüm birlikleri olarak ortak yürütmeyi planladığımız ‘Bulgur Ürün Turquality Projesi’ ile şubenin hedef pazarları olan Rusya, İran ve Endonezya’da bir dizi tanıtım faaliyeti gerçekleştirmeyi planlıyoruz. “dedi.

Tezcan; “Un ihracatında dünya lideriyiz, 8 milyar insana dokunuyoruz”

Ege Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Haluk Tezcan, Türkiye’nin un ihracatında dünya lideri olduğunu paylaştı. Tezcan, “Gerçekten bu liderlik bize yakışan bir liderlik. Bir şekilde 8 milyar insana dokunuyoruz. Geçtiğimiz yıl Ukrayna-Rusya tahıl koridoru Türkiye için son derece iyi bir fırsattı. Sayın Cumhurbaşkanımızın girişimleriyle Türkiye’nin bu anlamı dünyada kabul gördü. İhracat pazarlarımızın birçoğunda da önemli bir artış gösterdik. 2022-2023 karşılaştırmasında ihracatta yaklaşık yüzde 33 oranında büyüdük. Biz Türkiye olarak kendi kendine yetebilen bir ülkeyiz. Bu anlamda buğday üretimimizde herhangi bir sıkıntı yaşamıyoruz. Ancak konu dünyaya gelince burada başka konular ortaya çıkabiliyor. Kendimiz yetiştirip yurt dışından katma değeri daha yüksek ürünler ithal etmemiz doğru görünüyor. Ukrayna ve Rusya’nın içinde bulunduğu savaş ortamı şu anda bize olumlu yansıyor ve Türkiye olarak önemli miktarda buğdayı oradan ithal ediyor, önemli miktarda da unu dünya pazarına ihraç ediyoruz. Bu değirmencilik bölümünün Türkiye’nin Mezopotamya ovasına hakim olması ve değirmencilik sektöründe bilgi ve anlam açısından oldukça başarılı olması, bir başka fikir ve bir anlam daha katıyor. Güneydoğu’da yetişen buğdayımız dünyanın en kaliteli buğdayıdır. Bu yıl, son yıllarda ilk kez Türkiye’ye buğday ihraç ettik ve bildiğiniz gibi ithalattan yanaydık. Buğday yerine işlenmiş ürün olarak satarsak çok daha memnun oluruz. Ama maalesef makarna şubemiz bunu başarmakta zorlanıyor çünkü bu kotalar bize dünyanın uyguladığı kurallar çerçevesinde üretim yapma fırsatı veriyor ve bizi fazla aksiyon almaktan alıkoyuyor. “Bunu dal olarak yapmayı ve kendi buğdayımızla un ihraç etmeyi hayal ediyoruz” dedi.

“Yapay zekayla alanımız çok farklılaşıyor” değerlendirmesinde bulunan Tezcan, şöyle devam etti: “Özellikle kırsal kesimde yaşayan nüfus artık eski alışkanlıklarından vazgeçiyor. Yeni ezberler başlıyor. Bu topraklar bu ezberlerle teknolojiyle buluşursa bunlar hayal değil. bunlar gerçekleşecek ve belki 2030’lu yıllarda çok kolay bir zamanda, tarımda dünyada büyük atılım yapmış bir ülke konumuna geleceğiz.Çünkü biz bunu çok iyi yaşadık, nasıl yapabileceğimizi çok iyi öğrendik. Gıdada gerçek anlamda dünya sofralarında yer aldık. Alım, üretim ve satışta çok iyi başarılara imza atmaya başladık ve kendimize olan güvenimiz oldukça arttı. Bugün değirmencilik sektörü dünyanın en yüksek atıl kapasitesine sahip olan sektörü Türkiye’dir. Kovid döneminde kesintisiz olarak dünya sofralarına un ihraç eden tek ülke” dedi.

Buğday konusunda Ukrayna’ya bağımlı değiliz

Türkiye’nin beslenme alanında üzerine düşeni çok iyi yerine getirdiğinin altını çizen Tezcan, “Türk insanı bu konuda aslında dünyanın istediği ürünleri üretme konusunda reçete bazlı başarı elde ediyor. Bu nedenle siyasetçilerimizin ve bizi temsil eden ekibin bu ürünleri ikili anlaşmalarla o ülkelerin sofralarına sunabilmesi dünya pazarlarında yer alabilmemiz için çok önemli. Ukrayna’ya bağımlı değiliz. Dolayısıyla bizim için Ukrayna olursa elbette rekabetimiz artacak, pazarlık gücümüz artmaya devam edecektir. Ama dünyanın birçok ülkesinden buğday alıp un ihraç etme potansiyelimiz var. Bu nedenle her türlü üretim bilgisine sahibiz. Üretilebilirlik bilgimiz de var. Türkiye’de sözleşmeli tarımda yeni bir model. Türkiye’de bu konuda önemli bir ilerleme kaydedeceğimiz öngörüsünü görebiliyoruz. Onun için gerekirse önümüzdeki tarım reformları hayata geçirilirse ve teknoloji tarımla buluşabilirse muhtemelen burada çok daha anlamlı işler yapmaya devam edeceğiz. Bu yıl makarnalık buğday ihracatımızda dünyadan büyük övgü aldık. Buğdayın ne kadar değerli olduğunu, onlar tarafından ne kadar takdir edildiğini gördük. Türk çiftçisinin yaptıklarını bir kez daha dünyaya tanıttılar. “Kendi kendimize yettiğimiz ve kendimiz için farklı noktalara ulaşabileceğimizi bildiğimiz için dünya pazarından en uygun müziği, en kaliteli eserleri satın alıp sofralara getirme konusunda hiçbir endişemiz yok” diyerek sözlerini tamamladı. dünyanın.”

Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Lideri Jak Eskinazi, Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Bedri Girit, Ege Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu, Ege Hububat, Bakliyat “İhracat Değerlendirme Basın Toplantısı”na katıldı , Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği. Toplantıya Meclis Başkan Yardımcıları Moiz Hemsi ve Haluk Tezcan, Yönetim Kurulu Üyeleri Bekir Lütfi Özsoy, Turgay Bahçıvancıoğlu ve Burak Hucup katıldı.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

baklanhaber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu